Ako si zobrať z "Black Friday" to naj a ani o kúsok viac

Autor: Michal Duchoň | 25.11.2016 o 19:17 | (upravené 25.11.2016 o 23:11) Karma článku: 2,65 | Prečítané:  629x

Black Friday alebo čierny piatok je masívny americký výpredajový deň, kedy skoro všetky obchody ponúkajú masívne zľavy. Na Slovensku sa to už prevalilo tiež. Tento článok je vyslovene môj pragmatický šikovný návod, ako to využiť.

Dnes mám zaspamovaný facebook wall 3 tipmi príspevkov súvisiacimi s Black Friday:

  • reklamami na masívne zľavy
  • "vtipnými" videami, kde sa amíci mlátia v obchoďákoch
  • motivačnými obrázkami o tom, aký je dnešný svet prije...babraný

To je proste fakt a slabšie nátury (kto nie je slabšia nátura keď sa jedná o manipulovanie nášho nákupného správania) môžu podľahnúť davovému šialenstvu a urobiť nejaké chyby, ktoré potom oľutujú. A neviem ako vy, ja nerád ľutujem svoje chyby. Keď tak sa z nich poučím, ale uistím sa, že ich už nezopakujem a písanie takýchto článkov mi pomáha si ich uvedomiť.

Tu sú najčastejšie chyby, ktoré ľudia robia (a ktoré som už všetky tri niekedy urobil aj ja):

  1. Nakúpiš si enormné množstvo hlúpostí
  2. Nekúpiš si vôbec nič, ani len veci, ktoré si bežne kupuješ
  3. Či už nakúpiš alebo nie, začneš moralizovať a starať sa do iných

Dobre, ja viem, v teórií to znie jednoznačne - kupuj to, čo potrebuješ a nekritizuj ostatných, keď ich nepoznáš. Lenže ako hovorí Derek Sivers, keby viac teórie bolo riešením, tak by sme boli všetci milionári so sixpackmi. (nie sme). Otázka je, ako to dať do praxe. Tu je pár, možno netradičných nápadov, ale mne fungujú:

1. Urči si rozhodovacie kritéria ešte pred nakupovaním a nie počas. Je veľmi lákavé kúpiť HOVADINU, keď je v 80% zľave ("to tam proste nemôžem nechať!"), ale je to už ťažšie, ak si určíš rozhodovacie pravidlo. Moje sú jednoduché: 

Keby som sa musel zajtra odsťahovať a mal by som k dispozícií iba auto, zo všetkých vecí, ktoré vlastním, zobral by som túto vec so sebou?

Akonáhle je odpoveď nie, viem, že si idem pravdepodobne len zahrabávať byt hlúposťami.

Ušetrí mi kúpa tohto produktu čas alebo peniaze do budúcna?

Táto otázka aplikuje na veci, ktoré si nechcem nechať, tzn. že ich chcem napr. darovať (vianočný darček), alebo je to nehmotné, ako napr. softvér, a pod - proste, nemilosrdne sa spýtať, či mi to do budúcna ušetrí čas alebo prachy - ak totiž viem, že to TAK ČI TAK budem kupovať a/alebo je to teraz lacnejšie, tak sa to oplatí kúpiť.

Je to arbitrážna príležitosť?

To znamená, že ak to kúpiš, dokážeš to hneď z fleku niekomu inému predať a zarobiť na tom? Tu ale pozor na zarátanie času a prepravy, nech nekúpiš niečo, čo ti zarobí 2€, ale stratíš na tom 2 hodiny a prejazdíš benzín za 5€. Pozor tiež na nasýtenie trhu - ak je totiž v predaji veľmi veľa kusov, tak pravdepodobne nebudeš jediný, kto to kúpil s cieľom hneď predať - ale so stúpajúcou ponukou klesá cena. 

Ak neplatí nič z toho, ale stále to chcem, o koľko klesne cena, keby to chcem predať?

Povedzme, že vidíš v obrovskej zľave napríklad luxusné zberateľské víno, ktoré si chceš odložiť na oslávenie napísania 100. blogového príspevku - v prípade, že ale nájdeš ešte lepšie, ktoré ťa bude ešte viac motivovať dopísať ten stý blog, dokážeš toto víno potom predať za rovnakú alebo podobnú cenu? Ak áno, tak super. Vínu by cena klesnúť nemala. Opakom je ale eletronika, ktorá dnes napreduje EXPONENCIÁLNE - možno si na konci novembra kúpiš najnovšiu "go pro" kamerku, lebo sa v lete chystáš na dovolenku a teraz majú to go pro s 30% zľavou - lenže čo ak na dovolenku v lete z nejakého dôvodu nebudeš môcť ísť a rozhodneš sa to go pro predať (alebo také ísté vyhráš alebo neviem čo) - garantujem ti, že jeho cena už bude polovičná... Technologický pokrok je v tomto sviňa...

2. Nikdy nekupuj "pre istotu", kupuj "na istotu"

To znamená, že nakupuj iba preto, lebo to naozaj využiješ. Ak len predpokladáš, že to využiješ, tak je to jasné "nie" - dopadneš potom tak, že budeš mať nakúpené knihy, ktoré si chceš "raz" prečítať, ale zbytočne ťa bude znervózňovať, že na ne nemáš čas - čiastočne aj preto, lebo to nie sú knihy, ktoré si chceš bezpodmienečne prečítať - keby áno, tak si čas nájdeš. Detto oblečenie, prístroje, vlastne, všetko! :)

3. NIKDY ale NIKDY nehodnoť ostatných

Keď vidíme tie neskutočné videá, ako sa ľudia mlátia, neveriacky krútime hlavami, akí sú tí amíci idioti. Ale napadlo ťa niekedy, že to je iba zostrih tých najhorších momentov? Aj u nás sa občas ľudia niekam nahrnú po otvorení, ak je bombová akcia, aj u nás sa občas ľudia pre nejakú hlúposť pobijú, ale keby niekto urobil video tých najhorších momentov a zostrihal ich do videa, ktoré by nazval "dementní slováci" tak by tiež ľudia po celom svete krútili hlavami, aké sme zvery. Každý má občas slabšie chvílky, každý robí chyby a nikdy nikomu nevidíme do hlavy, tak neukazujme prstami, ale pozrime sa radšej do zrkadla.

No a to je všetko priatelia. Ja som si dnes kúpil iba jednu knihu a lístky na koncert. Knihu som si ani nekúpil, ale objednal. Splnila totiž podmienku #2 a viem, že ju prečítam hneď, ako dorazí. Čo sa týka koncertu, ten zase splnil posledné kritérium - totiž, viem, že bude nekompromisne vypredaný a keď nebudem môcť ísť alebo si to rozmyslím, predám ich za rovnako, možno ešte drahšie...

To je všetko - áno, celý deň mi vyskakujú bombové ponuky, áno, veľakrát ma to stiahlo na stránky obchodníkov, áno, bol som v pokušení, ale akonáhle som do rozhodovania zahrnul svoje vyššie spomenuté kritéria a vlastné rady, tak som nekompromisne nič nekúpil. Negarantujem, že do konca dňa už nič nekúpim, možno mi vyskočí arbitráž, možno mi vyskočí vianočný darček niekde, ale inak, treba to brať v pohode a s nadhľadom.

Cheers :)

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Tkáč z Matice sa pustil do Maďariča aj Hrnka, zachytila to tajná nahrávka

Matica slovenská pod vedením Mariána Tkáča je známa skôr kauzami a družbou s extrémistami ako rozvojom kultúry

EKONOMIKA

Živnostníci si budú musieť aktivovať ďalšiu e-schránku. Na dane

Schránka na slovensko.sk nestačí.

KOMENTÁRE

Chceli sme to digitálne, ale dopadlo to ako vždy

Čo bude 300-tisíc ľudí robiť pol jesene? Stáť v rade na digitalizáciu.


Už ste čítali?