Kreativita 101

Autor: Michal Duchoň | 26.2.2013 o 21:52 | Karma článku: 4,61 | Prečítané:  836x

Kreativita ma vždy zaujímala. Sám sa považujem za veľmi kreatívneho, zúčastnil som sa pár prednášok/workshopov na túto tému. Jeden rok som mal na univerzite predmet o kreativite a dokonca som neskôr aj sám robil (robím) workshopy na tému "kreativita - ako ju zvýšiť - ako ju využiť na riešenia" a podobne... Tu sú základy (podľa mňa):

Kreativita je spájanie už existujúcich vecí do nových. Keď sa nad tým tak zamyslíme (neviem prečo, v ušiach mi pri tejto vete znie Ivan G.), ťažko vynájsť niečo nové, aby sa to neskladalo z už existujúcich a dostupných vecí. iPhone vznikol ako spojenie už existujúcich technológií do nového prístroja s novým dizajnom. MacGyver vyrobil udicu zo šnúrky a obalu od žuvačky. Výhovorka, prečo nemám domácu úlohu, otvorenie piva o nezvyčajný objekt alebo získanie vody na púšti vďaka kusu igelitu - to všetko sú kreatívne riešenia vzniknuté z už existujúceho, ale v novom využití alebo spojení.

 

Teraz, ak chceš vytvoriť niečo nové z už existujúceho, potrebuješ dve veci: Poznať už existujúce a mať odvahu experimentovať a pozrieť sa na veci z nové uhla.

 

Poznať už existujúce. Najzákladnejší prvok je podľa mňa vedomosť. Musíš poznať a vedieť. Ak nepoznáš potraviny, štýly príprav jedál, rôzne kuchyne a podobne, asi ťažko vynájdeš nový super recept (možno áno, ale bude to náhoda a nie tvoja kreativita). Preto, ak chceš byť kreatívny, potrebuješ mať veľa informácií. Nie nadarmo, keď sa učím do školy, zrazu môj mozog začne pracovať naplno a mám veľa super nápadov! Poznáte to, nie? Zrovna VTEDY, keď sa treba učiť na skúšku, nápady chodia ako divé a robili by ste všetko, len nie sa učili. Tie nápady ale neprichádzajú náhodou, ich zdrojom je inšpirácia prúdiaca z nových informácií. Čo sa s nimi deje je to, že mozog ich spája do nových asociácií. Prečo kreatívni ľudia hovoria, že "potrebovali zmeniť prostredie a načeprať novú inšpiráciu"? Presne pre toto - aby sa obklopili novými vecami - mozog sa už postará o to, že vás začnú napadať nové spojitosti... Pohrať sa s tým nápadom a nebáť sa tých divných spojitostí je krok č.2:

 

Mať odvahu experimentovať a pozrieť sa na veci z nového uhla. Treba skúšať. Pokus - omyl. Vyskúšať a postupne myšlienku ďalej rozvádzať. Nebáť sa skúsiť to, čo ešte nikto predtým. Nový recept nevynájdeš inak ako tak, že jednoducho tie zdanlivo nekompatibilné suroviny zmiešaš a vyskúšaš ich chuť... V mojom prípade vznikajú najlepšie riešenia vtedy, keď sa do niečoho pustím, aj keď netuším, ako to nakoniec bude vyzerať a neviem, či to vôbec vyjde. Pri webdesigne je to u mňa dosť typické, ale platí to aj pri písaní článkov, vymýšľaní nejakých zlepšení, riešení úloh či experimentovaním v kuchyni - najkreatívnejšie (a často aj najlepšie) výsledky vznikajú vtedy, keď na začiatku ešte netuším, aký bude výsledok... Samozrejme často to tiež skončí úplným nepodarkom a to je to, prečo sa veľa ľudí bojí riskovať, lebo sa boja zlyhania, hoci zabúdajú, že iba ochota zariskovať môže priniesť niečo naozaj unikátne.

 

Takže tieto veci treba mať. Alebo aj nie, neviem, nezjedol som všetku múdrosť sveta :), ale toto platí na mňa, cítim to a vidím to aj na ostatných. A aj múdri ľudia tak podobne píšu, hoci citácie vám tu nedám. Ideme ďalej.

 

S odvahou a zvedavosťou sa človek narodí, preto sú ľudia, o ktorých poviete, že sú kreatívni. Tí extroverti blázniví, firemní kreatívci, "Nebojsa" a jeho kamoš "Kamikadze". Ale verím tiež tomu, že sa dá naučiť techniky, ako sa na veci pozrieť z iného uhla - konkrétne ako hľadať inšpiráciu na nové pokusy, ako experimentovať efektívne, ako vyťažiť maximálnu kreativitu od ostatných a podobne... O nich napíšem detailnejšie neskôr, teraz sme stále pri základoch...

 

Teraz by malo byť každému jasné, prečo sa robia brainstormingy -> chceme maximalizovať inteligenciu a odvahu. Všetky nápady zozbierať, nič nevynechať, nekritizovať. Skúšame nové možnosti, derivujeme, nahlas premýšľame. Nič nevynechať. Blik! Je to vlastne zvyšovanie kreativity tímovo. Som odvážny a mám skúsenosti s navrhovaním technologických noviniek, ale neviem nič o dotykových displejoch? Stretnem sa s vedcom, ktorý vie o nich všetko, hoci odvahy experimentovať má ako holíča (mláďatko vtáčika bez peria). Stretnite sa spolu a ja vám garantujem, že po výmene vedomostí spolu prídete na niečo nové, čo by žiadny z vás sám nevymyslel.

 

Ak hľadáte riešenie problému, pýtajte sa ľudí s rôznymi znalosťami. Podeľte sa s nimi v druhom kole o už zozbierané nápady a opäť vás prekvapia novými pohľadmi. Postupne sa dostávame k skupinovej kreativite, teda "vynálezom", na ktorých sa podieľalo viac ľudi (priamo či nepriamo). Toto je dôležité si zapamätať: Vedieť manažovať kreativitu je pre inovácie oveľa dôležitejšie ako byť sám najkreatívnejší na svete. Nesnažte sa agregovať rovnakosť. Snažte sa dopĺňať rôznorodosťou.

 

Mám pocit, že teraz som skĺzol trochu viac do teórie, preto niečo z praxe: Feedforward je metóda, ktorú veľmi rád používam na manažovanie kreativity. Asi ste sa už stretli s feedbackom (=spätná väzba). Feedforward naopak znamená spýtať sa ľudi na budúcnosť, teda čo by oni robili, keby boli na mojom mieste. Príklad: Vymýšľam reklamný plagát na nejaké podujatie. Napíšem pár ľuďom o pár slov o tom podujatí a spýtam sa ich na feedforward, teda "čo by ste dali na plagát vy na mojom mieste, resp. ako by ste ho ladili?". Výhoda tohto je, že pri feedbacku ti ľudia väčšinou napíšu 10 vecí, prečo by to nešlo a len 1 dôvod pre to, že to fungovať bude. Áno, pomôže vám to vaše nápady trochu "učesať", ale teraz nie, teraz chcem čo najviac nápadov - myslieť mimo kraníc, preto ak ich zapojíte už do tvorby nápadov bez toho, aby ste im predtým ukázali svoj návrh, nebudete im klásť žiadne obmedzenia a dajú vám naozaj rôznorodé nápady, na ktoré by ste neprišli ani za 100 rokov. No a už sa máte od čoho odpichnúť, chŕlite nápadmi a pritom môžete byť ten najnekreatívnejší človek na svete ;). Že sa treba pýtať rôznych ľudí s rôznymi záujmami, pohľadmi na vec, vzdelaním, skúsenosťami a charakterovými črtami vám asi hovoriť nemusím.

 

Základy kreativity by som zhrnul do 3 bodov:

 

1. Kreativita je spájanie už existujúcich vecí do nových. Ak chceš byť kreatívnejší, snaž sa spoznávať nové veci, nikdy sa neprestaň učiť, nebráň sa zmene, objavuj a hľadaj inšpiráciu. "Poznať" a "vedieť" sú predchodcami slovies "vymyslieť" a "vylepšiť".

 

2. Strach skúšať nové kombinácie a kreativita nejdú dokopy. Spýtaj sa sám seba tri otázky: "Čo je to najhoršie, čo sa môže stať?" "Ak sa to stane, bude ma to trápiť aj o mesiac?" "Na čo ešte čakám?".

 

3. Manažovať kreativitu u druhých je oveľa dôležitejšie ako byť sám kreatívny. Kreativita je individuálny akt, ale schopnosť implementácie kreatívnych myšlienok a vytvárania inovácií je záležitosť schopnosti vedieť spojiť hlavy dokopy, usmerniť nápady správnym smerom a efektívne sa dopracovať k niečomu inovatívnemu.

 

Toto bol základ. Ak si to uvedomíte, viete sa odpichnúť ďalej, hľadať ďalšie informácie, objavovať nové metódy a zlepšovať sa v spomínaných troch bodoch. Na záver tohto intra jedna múdrosť: "Nie najsilnejší prežijú, ale tí najprispôsobivejší." Vieme to už od čias Darwina, vedia to zvieratá, rastliny a vedel to aj Steve Jobs. Viete to tiež? ;)


Zdroj obrázku z perexa: http://3.bp.blogspot.com/-xfcPS1dfq_0/UGHt4xpXvZI/AAAAAAAAAsE/yodoyRJW7tQ/s1600/hammer.gif

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Zrušenie amnestií podporila väčšina, Mečiara podržia Smer a SNS

Parlament schválil aj vládnu deklaráciu, ktorá amnestie odsudzuje.

TECH

Astronómovia objavili čudné kvantové pokrútenie vo vesmíre

Zvláštny fenomén kvantovej fyzika sa objavil pri exotickej hviezde.


Už ste čítali?